Rabu, Februari 24, 2010

IIM Perlu Lakukan Survey Semula

Baru-baru ini sahabat saya (kakitangan kerajaan) telah menyertai satu kursus yang mana salah satu ceramah dalam kursus tersebut telah disampaikan oleh wakil dari Institut Integriti Malaysia (IIM).
Dan apabila penceramah tersebut bertanya kepada peserta ‘siapakah yang paling TIDAK dipercayai di Malaysia?’ , rata-rata peserta yang terdiri daripada pegawai kerajaan spontan menjawab ‘hakim!’.
Apabila penceramah tersebut memaparkan survey yang dibuat oleh IIM beberapa tahun yang lepas kepada peserta, ‘hakim’ adalah yang ke-5 yang PALING DIPERCAYAI dan antara yang PALING TIDAK DIPERCAYAI adalah ‘menteri’, ‘ketua perniagaan’ dan ‘ahli politik’.
IIM perlu melakukan survey semula dan saya yakin jika survey dilakukan semula sudah tentu 'hakim' akan tersenarai antara 3 yang paling tidak dipercayai di Malaysia.
Ini jelas kepercayaan rakyat terhadap institusi kehakiman negara terjejas teruk lebih-lebih lagi kes ‘siapa menteri besar Perak yang sah’ dan kes ‘liwat Datuk Seri Anwar’ yang mutakhir ini memberikan persepsi yang sangat buruk terhadap kehakiman negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan