Rabu, Februari 03, 2010

Pilihanraya Perak Sama Tarikh Pilihanraya Sarawak?

Jika keputusan mahkamah pada 09 Febuari ini memihak kepada Ir. Nizar dalam kes ‘siapa MB Perak yang sah?’, dan Sultan perkenan untuk dibubarkan dun Perak, kemungkinan besar SPR dan BN akan merancang supaya pilihanraya negeri Perak akan seiring pilihanraya negeri Sarawak.
Tindakan tersebut adalah bagi memecahkan kekuatan Pakatan Rakyat dimana kekuatan PKR dan DAP di semenanjung akan berpecah bagi membantu PR di Sarawak dan PR di Perak.
Ini memandangkan PKR dan DAP adalah merupakan parti pembangkang yang berpotensi di Sarawak, tetapi jentera PKR dan DAP di Sarawak masih jauh lebih lemah jika dibandingkan dengan BN. Akibatnya kekuatan PKR dan DAP di semenanjung akan berkurangan untuk membantu PR di Perak.
PAS juga akan menghadapi masalah serupa kerana sudah tentu jentera PAS di semenanjung akan turun membantu di Sarawak jika PAS bertanding di Sarawak walaupun satu kerusi. Dalam masa yang sama tumpuan harus diberikan di Perak yang mana PAS akan bertanding sekurang-kurangnya 20 kerusi dun.
BN pula yang cukup jentera serba serbi dan sikap azali SPR yang condong kepada BN dilihat tidak akan menghadapi masalah besar jika pilihanraya Sarawak dan Perak dijalankan seiring dan sudah tentu memberi kelebihan yang sangat besar untuk BN menang besar di Sarawak dan menang bergaya di Perak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan