Selasa, Julai 27, 2010

Benar Guru Berpolitik Hanya Menguntungkan BN

Mungkin ramai yang menyambut baik tindakan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan dimana bermula 1 Ogos ini, pegawai pendidikan perkhidmatan siswazah Gred DG41 hingga DG48 akan dibenarkan melibatkan diri dalam politik.
Sebelum ini, golongan tersebut tidak dibenarkan berpolitik kecuali Kumpulan Sokongan dengan syarat terlebih dahulu mendapat kebenaran bertulis Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam atau Ketua Setiausaha kementerian.
Namun peraturan terbaru yang membenarkan pegawai pendidikan perkhidmatan siswazah Gred DG41 hingga DG48 berpolitik yang diumumkan KSN tadi masih perlu mendapat kebenaran bertulis daripada Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran terlebih dahulu.
Dengan kata lain, rasionalnya hanya mereka yang hendak aktif Umno/BN sahaja yang akan diberi kebenaran.
Mana mungkin Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran akan memberi kebenaran kepada mereka yang nak memegang jawatan (aktif) dalam parti pembangkang (Pakatan Rakyat).
Kakitangan perkhidmatan awam semestinya jelas dengan peraturan ini yang sememangnya menguntungkan Umno/BN memandangkan peraturan serupa digunapakai bagi kumpulan sokongan sebelum ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan