Khamis, November 05, 2009

Najib Bersandiwara Dengan Kelantan

Pengunguman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pagi tadi di parlimen bahawa Kelantan akan menikmati wang ehsan bagi menggantikan royalti petroleum dilihat sebagai satu sandiwara.
Ini memandangkan wang ehsan tersebut akan disalurkan dalam bentuk pembangunan dan bukannya terus kepada kerajaan negeri Kelantan. Sudah tentu pembangunan tersebut akan dapat kepada Umno Kelantan dan bahagian-bahagian.
Pembangunan yang dimaksudkan belum tentu akan mendatangkan faedah dan manfaat kepada rakyat Kelantan dan sepatutnya PM hendaklah menyalurkan terus peruntukan wang ehsan tersebut kepada kerajaan negeri dan diuruskan kerajaan negeri seluruhnya.
Najib juga mendakwa bahawa sepatutnya Kelantan dan Terengganu tidak berhak mendapat royalti petroleum memandangkan dari sudut perundangan, penghasilan petroleum tersebut adalah di kawasan bertindih dan bukannya di dalam perairan negeri.
Jika begitu dakwaan Najib, sepatutnya Terengganu tidak boleh menikmati royalti petroleum sewaktu pemerintahan BN sehinggalah tahun 1999 apabila tampuk pemerintahan BN Terengganu jatuh ke tangan PAS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan