Rabu, November 18, 2009

PAS Diminta Meletakkan Calon Mampu Berhujah

Salah satu kelebihan yang perlu ada pada seseorang pemimpin adalah kebolehan berhujah. Ini berikutan potensi PAS dan Pakatan Rakyat semakin menyerlah untuk memerintah Malaysia pada masa akan datang.
Di Perak contohnya, kemampuan untuk berhujah dalam sidang Dun hanya diberatkan kepada Datuk Seri Ir Nizar Jamaluddin. Salah satu rakaman sidang Dun Perak yang pernah saya tonton jelas memperlihatkan tiada wakil rakyat PAS yang dapat membantu Ir Nizar ketika mana Ir Nizar dihentam bertali arus oleh adun-adun BN.
Perkara-perkara sedemikian terjadi mungkin berikutan ketidakmampuan wakil rakyat PAS untuk berhujah. Selain Ir Nizar dan Drs.Khalil Idham Lim daripada PAS, adun PAS Perak yang lain dilihat tidak menonjol lebih-lebih lagi ketika krisis politik Perak memuncak. Adun-adun DAP pula dilihat menyerlah dalam menjuarai isu.
Contoh adun-adun PAS yang mampu berhujah dengan baik adalah adun-adun PAS daripada Kelantan. Majoriti mereka mampu berhujah dengan baik dan berfakta. Walaupun penggal yang lepas separuh adun di dalam Dun Kelantan adalah daripada BN, namun kemampuan adun-adun PAS berhujah menjadikan sidang dun dikuasai oleh PAS, sedangkan kekuatan BN berhujah hanya bersandarkan kepada beberapa adun sahaja.
Dari itu, PAS kini sudah boleh bersiap sedia melatih dan memberi kursus kepada pemimpin untuk berhujah dengan baik lebih-lebih lagi kepada calon-calon PAS bagi pilihanraya umum akan datang yang mungkin akan menjelma kurang 2 tahun setengah saja lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan