Rabu, Januari 12, 2011

Hai Bawang, Kau Pun Naik Jugak?

Terkejut beruk aku dibuatnya beli bawang merah (besar) 3 biji rm1.70. Dulu kalau aku beli bawang dalam 3 biji baru 50sen, ni sampai rm1.70 pulak!
Bila aku tengok harganya rm2.90 setengah kilo (kg). Ya Allah, apa ke hal mahal sangat ni? Ertinya sekilo (1kg) rm5.80!
Rasanya tak ada pun cerita harga bawang naik. Oooo, mungkin kat pasar malam memang mahal kot.
Cuba tengok kat pasaraya pula. Eh, baru rm3.80 je. Tapi bawangnya busuk-busuk, dalam 10 biji nak jumpa sebiji yang cantik punya le susah.
Rm3.80 sekilo? Rasanya dulu tak sampai rm2.00 sekilo! Aku cukup peka dengan harga barang-barang dapur ni, tak mungkin aku silap.
Tadi terbaca berita kat internet, Ust. Idris Ahmad menyelar menteri yang semberono menuduh peniaga amik kesempatan naikkan harga barang, macam tak pernah bersekolah cuba bodohkan rakyat. Ust Idris juga menyebut kenaikan harga bawang merah.
Ooo, jadi memang betul le harga bawang merah dah naik harga. Padan muka, undi le BN lagi…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan