Selasa, Jun 09, 2009

Persefahaman PR Masih Diperingkat Awal

PAS yang menerima usul tanpa bahas supaya sebuah Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) iaitu Sister In Islam (SIS) disiasat dan diharamkan menerima beberapa tentangan dan pandangan berbeza daripada beberapa pimpinan DAP dan PKR.
Ini menunjukkan beberapa perkara yang ingin dilaksanakan dan diperjuangkan oleh PAS masih belum boleh diterima oleh DAP dan PKR secara total. PAS sebagai pertubuhan parti politik yang berlandaskan Al-Quran dan Sunnah harus menganggap bahawa ini sebagai cabaran dalam berkerja sama dengan parti politik yang berlainan ideologi.
Ahli-ahli PAS juga tidak perlu melatah dan memusuhi rakan-rakan pakatan rakyat tersebut dan sepatutnya ahli-ahli PAS harus berilmu bagi berdakwah dan memberi penerangan kepada rakan-rakan pakatan rakyat (DAP dan PKR).
Apapun beberapa perkara yang tidak sehaluan pendapat antara kepimpinan PAS, PKR dan DAP harus dilihat secara positif dan ini menunjukkan di dalam pakatan rakyat mengamalkan demokrasi terbuka untuk bebas bersuara dan tidak mengamalkan politik sempit seperti komponen Barisan Nasional.
Untuk penggal pertama Pakatan Rakyat memerintah dan berkuasa bersama sememangnya menimbulkan beberapa masalah yang harus diselesaikan secara bijaksana lebih-lebih lagi pakatan rakyat masih diperingkat awal dalam membentuk persefahaman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan