Isnin, Jun 01, 2009

PKR Menang, BN Usah Bersuara

Kemenangan PKR dalam pilihanraya kecil Penanti dengan majoriti 5558 undi bukanlah kemenangan bergaya memandangkan BN tidak masuk bertanding dan peratus keluar mengundi amat rendah iaitu 46.15%. PKR juga mengalami penyusutan undi sebanyak lebih 1000 undi.
Walaubagaimanapun tindakan BN yang membuat keputusan untuk tidak masuk bertanding adalah dilihat amat pengecut sedangkan BN mempunyai peluang untuk memainkan isu dalaman PKR dalam kempen mereka. Lebih –lebih lagi BN menguasai media arus perdana.
Oleh itu, BN tidak sepatutnya banyak mengkritik dan mengatakan rakyat Penanti sudah jemu dengan permainan politik PKR dan pakatan rakyat, sedangkan jika dakwaan BN adalah benar masakan BN tidak berani untuk masuk bertanding.
Penyusutan undi PKR juga adalah kerana faktor ramai yang tidak pulang mengundi kerana menjangkakan PKR akan menang mudah. Ada juga yang berpendapat ramai ahli PAS yang tidak keluar mengundi kerana tidak puas hati terhadap PKR mengendalikan kes Fairus Khairuddin.
Aminah Abdullah yang banyak mendapat liputan media arus perdana juga hanya mendapat undi sebanyak 392 undi. Beliau juga dilihat terperangkap dengan isu yang beliau bawa semasa berkempen.
Nai Khan Ari pula mendapat undi melebihi calon-calon bebas yang lain dengan undi sebanyak 494 undi. Sementara seorang lagi calon bebas Kamarul Ramizu Idris yang dijangka sejak dari awal akan mendapat undi paling rendah menjadi kenyataan apabila hanya mendapat 56 undi.
Samada calon-calon bebas ini ditaja atau tidak, BN sepatutnya mengarahkan pengundi-pengundinya keluar mengundi untuk menguji sejauh mana penolakan rakyat Penanti terhadap pakatan rakyat khasnya PKR.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan