Khamis, Oktober 15, 2009

Pelancong Politik Lebih Ramai Dari Petugas

Tulisan terbaru dalam blog Ketua Pemuda PAS ada menyebut bahawa beliau terpaksa mengarahkan pemuda PAS untuk hadir ke Bagan Pinang bagi meningkatkan kawalan keselamatan setelah provokasi Umno besar-besaran yang jelas mengancam keselamatan petugas parti.
Tindakan ini terpaksa dilakukan kerana beliau melihat kebanyakan yang hadir di Bagan Pinang hanyalah pelancong politik yang hanya memeriahkan gerai jualan dan ceramah-ceramah dan bukanlah untuk bertugas.
Saya juga adalah tergolong dalam golongan pelancong politik, yang sekadar hadir pada hari penamaan calon untuk bersorak dan hadir pada hari pembuangan undi untuk melihat keadaan sambil-sambil makan jambu dan melihat anak ketam di tepi pantai Port Dickson bersama isteri. Itu pun terpaksa merasuah isteri dengan bawa bershopping di Nilai 3. Jika tidak, mungkin tak sampai ke Bagan Pinang.
Apa yang ingin saya sampaikan di sini adalah, negeri-negeri tidak mengerahkan ahli-ahli untuk bertugas secara serius. Cawangan-cawangan tidak diarahkan untuk menghantar wakil (mungkin tidak semua). Kawasan-kawasan pula tidak mengambil inisiatif menggalakkan ahli untuk bertugas. Ada juga berlaku apabila ahli-ahli hadir dengan rela hati, tetapi tidak dapat mendaftar diri sebagai petugas kerana markas penuh dan tiada tempat tidur.
Ini semua sebahagian kecil yang membantutkan usaha bagi menjadi petugas parti. Parti seharusnya mengambil langkah yang lebih berkesan selepas ini agar masalah-masalah kekurangan petugas dapat diatasi. Gerak kerja berkempen juga perlu dibaiki. Ceramah berkelompok, mendekati penyokong Umno dan atas pagar, beramah mesra dengan penduduk perlu dipertingkatkan. Ianya lebih baik daripada kita memusuhi penyokong Umno, kerana kita mahukan undi mereka untuk memenangkan Pakatan Rakyat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan