Khamis, Oktober 15, 2009

Pengundi Bagan Pinang Pilih Perasuah

Pengundi Bagan Pinang akhirnya membuat keputusan dengan menaikkan Tan Sri Isa Samad sebagai wakil rakyat dengan memberi kemenangan besar kepada calon BN itu.
Isa Samad memperolehi undi sebanyak 8013, jauh meninggalkan calon PAS dengan undi 2578, iaitu majoriti sebanyak 5435.
Yang menjadi pelik, Isa yang pernah dijatuhi hukuman oleh Umno kerana politik wang, masih diterima oleh pengundi Bagan Pinang. Tidakkah mereka sedar mereka mempertaruhkan amanah kepada seorang yang jelas tidak berakhlak dan tidak bermoral?
Mungkin masih boleh diterima jika calon BN yang menang terdiri daripada calon yang bersih, tetapi seorang yang sanggup merasuah rakan seperjuangan (Umno) semata-mata inginkan pangkat, logikkah orang seperti ini akan amanah dalam menjalankan tugas sebagai wakil rakyat?
Adakah Isa mengejar pangkat dalam Umno sehingga sanggup merasuah rakan seperjuangan itu kerana mahu membela melayu? Kalau ikhlas nak bela melayu, tak kan sampai rasuah untuk dapat pangkat? Tak kan ini semua tak dapat dilihat dan dinilai oleh pengundi Bagan Pinang?
Begitu juga dengan tentera, yang mengundi calon rasuah Isa Samad, adakah tentera-tentera ini dapat diharapkan untuk mempertahankan tanahair sekiranya negara kita diceroboh? Untuk memilih pemimpin berakhlak pun tak boleh dan tak reti, masakan boleh diharap untuk mempertahankan negara? Mungkin tentera-tentera ini akan tergadai jika diberi gula-gula oleh musuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan