Selasa, November 17, 2009

Dun Kota Siputeh: Kemenangan Ke-2 Untuk BN

Pilihanraya kecil yang mungkin akan berlaku di dun Kota Siputeh dalam masa terdekat ini dilihat akan memihak kepada Umno/BN setelah berjaya menang besar di dun Bagan Pinang baru-baru ini.
Ini memandangkan momentum Pakatan Rakyat dilihat semakin menurun sejak kebelakangan ini berpunca daripada beberapa isu dalaman yang berjaya dimanipulasi oleh pihak BN sekaligus memberi persepsi negatif terhadap PR.
Keputusan mahkamah juga dianggap mengejut apabila mengishtiharkan kekosongan di dun Kota Siputeh sekaligus menunjukkan bahawa BN sudah bersiap sedia untuk berpilihanraya kecil.
Pilihanraya kecil ini juga bakal menunjukkan momentum sokongan rakyat terhadap BN semakin meningkat jika BN berjaya menewaskan PAS dalam pilihanraya kecil itu nanti. BN semestinya memerlukan kemenangan-kemenangan dalam pilihanraya kecil setelah ditewaskan beberapa kali oleh PR dalam beberapa siri pilihanraya kecil sebelum ini.
PR juga dilihat ketandusan isu besar, atau lebih tepat lagi gagal sama sekali memainkan isu untuk menyerang BN. PR lebih kepada bertahan apabila kerap diserang oleh media-media BN.
Jika ini berterusan, PR akan menghadapi jalan yang lebih sukar untuk mempertahankan kejayaan sedia ada pada pilihanraya umum akan datang, jauh sekali untuk mencipta kejayaan yang lebih cemerlang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan