Jumaat, April 17, 2009

Pilihan Dan Pandangan Nada Rakyat

Pada saya, pemilihan pucuk pimpinan PAS yang akan berlangsung di Shah Alam dalam muktamar PAS pusat pada awal Jun ini sepatutnya menjadi medan para perwakilan menilai dan memilih pemimpin yang benar-benar mampu untuk membawa PAS dengan lebih kehadapan lagi.
Sikap memilih pemimpin dengan berdasarkan aliran samada pro muzakarah, pro pakatan, kumpulan erdogan ataupun apa saja aliran sebenarnya sedar atau tidak PAS telah termasuk dalam perangkap perang saraf Umno/BN khasnya.
Contohnya dalam Muktamar Pemuda PAS Pusat yang diadakan pada tahun lepas di Ipoh, Perak, para perwakilan asyik menghentam pemimpin sendiri dan pemimpin pakatan rakyat, seolah-olah sudah tidak mempercayai pemimpin sendiri dan sehingga ada perwakilan meletakkan sikap ragu-ragu terhadap Tuan Guru Dato Seri Presiden PAS dan Tuan Guru Dato Mursyidul Am PAS kerana berbeza sedikit nada dalam memberi komen. Dan akhirnya ditempelak oleh Ketua Pemuda PAS, YB Salahudin Ayub seoalah-olah pemuda PAS sudah lupa siapa musuh sebenar PAS dalam politik.
Ini secara tidak langsung, PAS sebenarnya telah berjaya dikucar kacirkan oleh Umno/BN. Jadi dengan itu, diharap para pemimpin PAS di peringkat bawahan tidak terikut-ikut dengan permainan media arus perdana yang sememangnya dikawal penuh oleh Umno/BN khasnya.
Jika ditanya pilihan saya, saya lebih suka jika Dato Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang mengekalkan jawatannya sebagai presiden, dan timbalan presiden kekal kepada Hj Nasharuddin Mat Isa kerana beliau seorang yang karismatik dan separuh ulama’,separuh professional. Bagi naib presiden, saya merasakan Hj Mat Sabu perlu kekal sebagai naib presiden, kerana beliau seorang yang berani dan lantang, dan 2 lagi naib presiden layak diberi kepada Dato Seri Ir Nizar Jamaluddin dan Ust. Taib Azamudin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan