Jumaat, Oktober 30, 2009

Hilang Keyakinan Dengan PKR

Tindakan Adun Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah daripada PKR yang keluar parti dan mengishtiharkan menjadi adun Bebas yang ‘mesra’ (menyokong) BN telah dijangka sejak dari awal lagi.
Dan kini, Angkatan Muda Keadilan (AMK) Klang pula mendakwa bahawa Badrul sememangnya bermasalah sejak dari tahun 2008 lagi.
Begini jugalah ceritanya apabila adun Lunas daripada PKR yang ishtihar keluar parti dan menjadi adun Bebas yang menyokong BN, tiba-tiba sahaja PKR negeri menyatakan adun Lunas tersebut memang bermasalah.
Sehingga hari ini, sebanyak 4 adun PKR dan 1 adun DAP telah keluar parti dan menyokong BN. Sedangkan tidak ada seorang pun adun atau ahli parlimen PAS yang buat begitu. Juga dengan Umno/BN, masih belum ada yang melompat masuk PR atau Bebas.
Lebih menyedihkan, keempat-empat adun PKR tersebut adalah melayu dan islam. Amat menyedihkan, apabila perkara sedemikian berlaku hanya dalam tempoh tidak sampai 2 tahun memerintah beberapa negeri. Mampukah kerajaan Selangor dan Kedah pimpinan pakatan rakyat bertahan sehingga pilihanraya umum akan datang?
Kini, ramai yang mempertikaikan PKR pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tempiasnya turut dirasai pakatan rakyat (PAS dan DAP) lebih-lebih lagi dengan tumbangnya kerajaan PR di Perak. PKR harus memikirkan langkah bagi mengatasi masalah ini.
Lebih-lebih lagi untuk memilih calon yang terdiri daripada melayu islam, PKR sepatutnya memilih calon yang ‘tidak melakukan dosa besar dan tidak mengamalkan dosa kecil’ selain kelulusan akademik dan pengaruh sebagai penilaian.
Apa yang berlaku kini memberi pengajaran kepada PKR untuk lebih berhati-hati memilih pemimpin yang benar-benar berjiwa pejuang pada pilihanraya akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan