Rabu, Mei 20, 2009

BN Memerintah Jika Dari Awal Guna Akal

Bermula dengan seorang OKU, seorang posmen dan seorang askar tua dibeli dan melompat parti menjadi wakil rakyat bebas, pakatan rakyat (PR) dan BN masing-masing ada 28 adun.
Kesilapan BN adalah memohon untuk bentuk kerajaan negeri kepada sultan dan bukan menerusi undi tak percaya di DUN Perak.
Tetapi jika diusul undi tak percaya, speaker Sivakumar berhak menolak usul tersebut. Maka kerajaan negeri akan tetap diperintah PR. Melainkan Sivakumar tidak ada di dalam dewan, maka timbalan speaker si OKU (bebas) akan amik alih mempengerusi dewan.
Ertinya, jika setiap tindakan mengikut lunas undang-undang, BN tak akan dapat memerintah Perak selagi MB sah Datuk Seri Ir. Hj. Nizar tidak letak jawatan dan Sivakumar tidak lompat parti dan tidak meninggalkan tempat duduk speaker ketika sidang DUN, walaupun BN mendapat majoriti adun.
Malangnya, undang-undang diketepikan. Polis dipergunakan. SU DUN berkuasa lebih dari speaker, SU negeri berkuasa lebih dari MB. Tindakan BN pula tak guna otak.
Kalau BN guna akal dan otak, sudah tentu BN memerintah Perak sekarang. Senang caranya, samada culik Sivakumar, atau tangkap Sivakumar. Maka sidang DUN akan berlaku dengan dipengerusikan timbalan speaker iaitu si OKU (bebas). Dan beliau sudah tentu akan menerima usul undi tak percaya terhadap MB. Maka peralihan kerajaan akan berlaku secara demokrasi.
Hikmahnya adalah untuk memberi pengajaran kepada Pakatan Rakyat khasnya PKR dan DAP dalam memilih pemimpin. Dan takdir Allah cukup unik apabila BN bertindak membelakangkan undang-undang dan kerana kesilapan ini, saya yakin kesudahannya DUN Perak akan dibubarkan dan Pakatan Rakyat akan kembali memerintah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan