Selasa, Mei 19, 2009

Tian Chua Harus Lawan Habis-habisan



Hari ini Tian Chua yang juga ahli parlimen Batu dari Parti Keadilan Rakyat diarah untuk membela diri atas tuduhan mencederakan anggota polis dan menghalang penjawat awam menjalankan tugas.
Tian Chua dituduh menggigit seorang anggota polis berpangkat prebet ( konstabel ) Rosyaidi Anuar. Dalam penghakimannya, Magistret Mohd Fauzi Che Abu berkata, beliau mengambil kira keterangan yang menunjukkan saksi pendakwaan kedua yang juga mangsa - Rosyaidi - tiada niat dan sebab untuk menumbuk Tian kerana mangsa perlu mempertahankan diri dalam satu pergelutan.
Saya pernah melihat rakaman kes tersebut dimana ianya dijual dalam ceramah-ceramah PAS tahun lepas. Tian Chua dan seorang rakannya menaiki kereta jenis proton Tiara dan ditahan polis ketika cuba memasuki kawasan Parlimen.
Tian Chua diseret dan diangkat dengan ganas oleh lebih 6 anggota polis dan dalam kejadian itu Tian Chua juga ditumbuk dan dipukul sehingga beliau berkata “hey, you jangan pukul saya!”, dan juga kelihatan seorang anggota polis menghayunkan tangan memukul Tian Chua dalam keadaan Tian Chua tidak boleh bergerak.
Dalam kes itu juga, kereta Tiara yang dinaiki Tian Chua dan rakannya telah terbakar ketika dalam jagaan polis.
Kezaliman dan tidak perikemanusiaan anggota polis harus ditentang memandangkan penjawat awam beruniform sepatutnya mempunyai akhlak yang baik dan berperikemanusiaan bagi melindungi rakyat Malaysia dan menjaga keselamatan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan