Jumaat, Januari 22, 2010

Kaji Semula Rancangan Bang Bang Boom

Bila cakap saja Bang Bang Boom, semua tahu rancangan ni berkonsepkan lawak dengan mengenakan orang, atau lebih sopan lagi mendajalkan orang.
Bila ada sasaran yang kena ‘bang’, maka akan gelak ketawalah seluruh penonton yang menyaksikan rancangan tersebut di TV3.
Tapi Bang Bang Boom yang disiarkan rabu malam lepas, rasanya terlalu melampau apabila seorang penghantar barang didajalkan oleh Bang Bang Boom dengan teruk sehingga dimaki hamun, diugut dan diancam ala-ala gangster.
Cuba kita fikirkan dalam-dalam, apa perasaan ahli keluarga mereka yang kena ‘bang’? Yang mana mangsa ‘bang’ digelak dan ditertawakan berjuta penonton.
Sudah hilangkah perasaan belas kasihan mereka yang sanggup mendajalkan orang semata-mata untuk kepentingan dan keuntungan rancangan tersebut dan syarikat penerbitan?
Rancangan tersebut yang jelas tiada manfaat,faedah jauh sekali teladan sepatutnya tidak disiarkan kerana ianya dikhuatiri akan memberikan kesan negatif pada segelintir penonton yang akan menidakkan perasaan belas kasihan untuk mengenakan orang.

1 ulasan: