Selasa, Februari 02, 2010

Cabaran Zamry Bodoh Bedengung

Tindakan Datuk Seri Dr. Zamry Kadir mencabar Datuk Seri Ir. Nizar Jamaluddin dan 27 lagi kerusi dun perak dari pembangkang meletak jawatan bagi diadakan semula pilihanraya kecil dilihat sebagai cabaran yang tak masuk akal dan bodoh bedengung.
Jika Ir. Nizar dan 27 lagi adun pembangkang di Perak mengosongkan kerusi dan diadakan pilihanraya semula, dan jika pembangkang menang kesemua kerusi tersebut sekalipun, keadaan tetap tidak berubah dimana BN akan tetap memerintah Perak dengan kelebihan 2 kerusi.
Ini belum dilihat dari sudut undang-undang pilihanraya dimana seseorang yang meletakkan jawatan sebagai wakil rakyat tidak akan dibenarkan bertanding semula dalam tempoh 5 tahun, oleh itu mana mungkin adun pembangkang akan bertindak sedemikian.
Sepatutnya Zamry harus berlapang dada untuk memohon perkenan Sultan membubarkan dun jika hendak diukur sokongan rakyat Perak terhadap BN dan jika benar Zamry bukan pengecut.
Cabaran Zamry tersebut dilihat sebagai tindakan tidak matang dan menampakkan ketidak cerdikan beliau dalam mengeluarkan kenyataan yang semberono.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan