Jumaat, Februari 12, 2010

Kalau Cina Tiada, Melaka Jadi Bandar Hantu?

Saya teringat kata-kata kawan saya tahun lepas. Secara berseloroh dia berkata, “kalau cina tak ada, aku ingat Melaka ni jadi bandar hantu”. Beliau cakap begini susulan kesusahan beliau nak beli sedikit barang dapur di kedai runcit pada hari kedua tahun baru cina tahun lepas.
Natijahnya, pada hari pertama dan hari kedua tahun baru cina, kita akan lihat rumah kedai, bandar, dan pekan sunyi sepi. Tunggu saja pada hari ahad dan isnin ini, rumah kedai di Taman Merdeka, di Air Keroh, di Bukit Baru, akan sepi daripada hari biasa.
Itu belum ambil kira beberapa pasaraya (bukan hyper) yang akan ditutup sekurang-kurangnya dua hari, pasti akan menyukarkan rakyat yang ingin membeli belah.
Pasar-pasar kecil juga kurang meriah daripada beberapa penjual ikan dan sayur, begitu juga dengan pasar malam kerana ramai para penjualnya berbangsa cina.
Kenapa timbulnya keadaan ini? Mana peniaga-peniaga melayu? Ada, tapi banyak mana? Kalau banyak peniaga melayu, pekan dan rumah kedai tak akan jadi sunyi disebabkan perayaan tahun baru cina.
Keadaan ini bagi menjawab yang mana kerajaan BN yang dikepalai oleh Umno selama lebih 50 tahun memerintah Malaysia telah gagal dalam konteks memajukan orang melayu sekurang-kurangnya perniagaan runcit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan