Khamis, Mei 14, 2009

RON95 Lebih Berkualiti?

Semalam kerajaan memperkenalkan minyak RON95 pada harga rm1.75 seliter. RON95 akan menggantikan RON92 menjelang September ini. RON92 yang lebih dikenali sebagai minyak merah masih berharga rm1.70 seliter.
Penggunaan RON92 terhad kepada kenderaan lama dan tidak sesuai digunakan kepada kenderaan baru. Rata-rata rakyat Malaysia sekarang menggunakan minyak RON97 yang berharga rm1.80 dan dikenali sebagai minyak hijau.
1 september ini, RON97 akan dinaikkan sebanyak 20 sen dan akan menjadi rm2 seliter dan akan dijadikan produk premium.
Buat masa ini, masih belum kedengaran pandangan daripada individu yang berpengetahuan (dalam bidang berkenaan) tentang kualiti sebenar minyak RON95.
Cuma, saya berpendapat tak mungkin RON95 lebih baik daripada RON97 seperti yang kerajaan maksudkan dalam akhbar arus perdana hari ini. Mungkin RON95 lebih baik sedikit daripada RON92.
Atau ini merupakan strategi kerajaan untuk menaikkan harga minyak dalam keadaan rakyat tidak sedar kerana terpengaruh dengan RON95. Dan apa yang pasti, kenaikan harga barang akan tetap berlaku dan sekaligus rakyat akan turun dijalanan memakai baju protes!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan