Khamis, April 16, 2009

Berjabat Tangan Bukan Muhrim, 51 Tahun Merdeka Umno/BN Gagal Beri Penerangan

Perkara asas berkaitan hukum halal haram bagi umat Islam antaranya berjabat tangan dan bersentuhan yang sepatutnya semua rakyat mengetahuinya dan menganggap ianya sensitif pada umat Islam. 51 tahun Malaysia merdeka, pemerintah iaitu Umno/BN gagal dalam memberi penerangan kepada rakyat keseluruhannya bahawa bersentuhan dan berjabat tangan bagi bukan muhrim adalah haram.
Ianya menjadi kesulitan apabila bagi mereka yang menjaganya berhadapan dengan mereka yang tidak memahaminya lebih-lebih lagi melibatkan orang kenamaan,orang atasan dan majlis-majlis rasmi. Menjadi sesuatu yang janggal apabila kita tidak menyambut salamnya (bukan muhrim) tetapi jika menyambutnya kita berdosa.
Sepatutnya masalah ini tidak lagi timbul setelah 51 tahun kita merdeka lebih-lebih lagi Malaysia diperintah oleh orang Islam. Ianya tidak mungkin menjadi masalah kepada mereka yang bukan Islam jika diberi penerangan kerana atas nama menghormati agama lain lebih-lebih lagi ianya tidak merugikan mana-mana pihak.

1 ulasan:

  1. itu islam hadari sudah halalkan....jangan marah aaa...pemimpin ameno perangai serupa artis beb..nak glamor..nak peluk cium..bini orang ker emak orang ke..bapak orang ke..laki orang ke...diaorang sapu....di khalayak ramai ke...di siaran tv terus menerus ker....
    dalam mesyuarat imam imam seluruh negara pun ada hiburan pop ye ye ni......tak percaya?..tanya a.raman hasan...

    BalasPadam