Isnin, April 20, 2009

Laksana Islam, Binatang Pun Selamat

“Kalau laksana Islam, ikut Islam, jangan kata bangsa melayu cina india selamat, binatang dan alam sekitar pun akan selamat”, jelas seorang ustaz yang memberikan ceramahnya pagi tadi di Paya Dalam, Melaka.
“Umno tak habis-habis melaung ‘hidup melayu, hidup melayu’, habis tu Islam mati???”, tambahnya lagi.
“Cuba kita lihat di pusat serenti, di pusat pemulihan akhlak, di penjara, bangsa mana paling ramai?? Melayu yang menjadi juara!”. “Melayu hanya akan bangkit dan maju jika melayu laksana Islam, umpama orang celik kemudian buta, lebih teruk dari orang yang dari azali dah buta. Begitu juga orang melayu, kalau Islam tapi tak ikut Islam, dia akan jadi lebih teruk dari yang bukan Islam”, jelasnya lagi.
Beliau juga menambah, syirik yang paling besar sekali masa kini adalah sekularisme dan nasionalisme, “berapa ramai orang Islam yang dah ditalkinkan semasa hidupnya menolak hukum Allah, tidak menerima hukum Allah?? Yang kita dok sibuk orang sembah kubur tu berapa kerat je, yang mati dalam keadaan tak menyokong hukum Allah, menolak terus hukum Allah ni nak jawab macam mana?”.
Jelas beliau lagi, kita sebagai umat Islam tidak boleh terlalu bercakap soal bangsa, kerana ianya akan menjadikan kita sesat dan emosional membabi buta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan