Khamis, April 23, 2009

Zamry Membazir Duit Rakyat


Keputusan kerajaan negeri Perak pimpinan Dato Seri Dr. Zamry Abdul Kadir yang bertindang melelong kesemua 16 buah kereta Toyota Camry 2.4 yang dibeli semasa pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat Perak dilihat sebagai suatu pembaziran memandangkan kereta-kereta tersebut baru sahaja digunakan sebulan hingga dua bulan.
Kenyataan tender yang dikeluarkan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri itu menyatakan kenderaan berkenaan boleh dibeli secara pukal atau seunit dengan harga rizab RM148,000 sebuah. Kereta yang menggunakan nombor pendaftaran AGS10, AFD11, AFD22, AFD33, AFD55, AFD66, AFD77, AFD88, AFD99, AFD333, AFD999, AFF33, AFF88, AFF99, AGS828 dan AEU606 itu semuanya didaftarkan pada 9 Januari lalu. Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Dr Abdul Rahman Hashim, ketika dihubungi mengesahkan kereta bernombor pendaftaran AGS10 yang ketika ini digunakan secara tidak sah oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin juga akan dilelong.
Semua kenderaan itu baru digunakan antara satu hingga dua bulan dan masih dalam tempoh jaminan tiga tahun oleh syarikat pengeluar. Kenderaan berkenaan juga mempunyai nombor pendaftaran orang kenamaan, cermin gelap bernilai RM2,000, perbatuan rendah serta bebas daripada sebarang kemalangan.
Zamry juga menyatakan akan membeli Proton Perdana V6 Executive yang baru tetapi masih belum menetapkan jumlah yang akan dibeli.
Jelas sekali, ini merupakan suatu pembaziran dimana kerana keangkuhan dan keegoan Umno/BN, kerajaan negeri mengalami kerugian memandangkan Toyota Camry 2.4 tersebut dilelong dengan harga yang murah dari harga pasaran dan ingin membeli kereta baru atas alasan ingin menyokong kenderaan keluaran Malaysia. Sedangkan, harus diingat bahawa kedudukan kerajaan BN di Perak masih belum kukuh dan masih berada di mahkamah untuk dicabar dan akan tumbang bila-bila masa sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan