Rabu, April 15, 2009

PR Perlu Tarik Pengundi Melayu

Pakatan Rakyat (PR) yang cemerlang dalam pilihanraya umum yang lepas dan beberapa siri pilihanraya kecil perlu berusaha menarik lebih ramai pengundi melayu untuk beralih arah kepada PR.
Kita lihat pilihanraya umum yang lepas, 80% pengundi india 70% pengundi cina mengswingkan undi mereka kepada PR membuatkan DAP dan PKR (calon bukan melayu) memenangi banyak kerusi. Pengundi melayu yang menyokong PR hanya dalam sekitar 40% sahaja yang membuatkan PAS hanya mampu menang 1 kerusi di Negeri Sembilan, 1 kerusi di Pulau Pinang, 2 kerusi di Johor, 2 kerusi di Pahang bagi DUN. Sedangkan DAP yang bertanding di kawasan ramai bukan melayu mampu menang 10 kerusi di Negeri Sembilan, 5 kerusi di Johor, serta mampu berkuasa di Pulau Pinang.
Peningkatan sokongan melayu terhadap PR terutamanya PAS hanya dapat dilihat di Kelantan dan Kedah sahaja, serta sedikit di Selangor, Perak, dan Terengganu. Contoh pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang, kebanyakannya PAS tewas di Unit Peti Undi yang majoritinya melayu.
Tetapi satu kajian perlu dilakukan dimana PAS tidak mendapat sokongan pengundi cina sewaktu pilihanraya kecil di Kuala Terengganu baru-baru ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan