Selasa, April 28, 2009

GMI Jemput Pewaris Berdebat


Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) telah menjemput Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris) yang dinaungi Dr. Makmor Osman untuk berdebat dalam tajuk “Debat ISA : Halal atau Haram?” pada 9 mei ini.
Pewaris yang mempertahankan ISA dilihat sebagai pertubuhan yang berpaksi kepada perkauman membuta tuli apabila Pewaris juga mengadakan kempen “Gerakan Mansuhkan Babi”. Pewaris yang dikatakan pertubuhan bukan kerajaan yang memperjuangkan Islam dianggap hanya reteorik memandangkan kempen dan perjuangan yang mereka lakukan jelas mempertahankan kezaliman apabila menyokong penuh ISA.
“Pewaris ni kata memperjuangkan Islam, tapi pertahankan akta zalim. Dah tu tentang isu babi, cuba bermain dengan api perkauman sedangkan Islam tidak melarang orang bukan Islam ternak dan makan babi, yang Pewaris ni pulak nak mansuhkan babi macam negara ni dia punya dan bukan milik Allah swt.”, kata Haifizul yang menetap di Melaka.
“Tengok isu babi di Melaka, Pewaris buat demostrasi suruh cina tutup ladang babi, kenapa dia tak buat demostrasi kat depan pejabat Ali Rustam? Bukan ke Ali Rustam yang memerintah Melaka? Ladang babi moden di Selangor pun dia tentang, habis tu cina nak makan apa kalau babi tak ada?”, tambahnya lagi.
“Kita ni nak berjuang kena ikut Islam, bukan perkauman sempit membabi buta! Islam tak nak ikut, kebangsaan yang dia ikut, sesat lah jawabnya!!”. Jelasnya lagi.
Apapun, Pewaris harus menerima jemputan GMI untuk berdebat jika mereka merasakan mereka ada hujah tertentu mengapa mereka perlu mempertahankan ISA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan