Jumaat, April 10, 2009

Siapa yang permainkan Islam?

Tindakan Nga Kor Ming (DAP) yang memetik ayat Al-Quran ketika berkempen mendapat kritikan hangat daripada mufti,NGO dan pemimpin Umno. Ini jelas Umno dan segelintir mufti, NGO memandang Islam dari sudut yang sempit dan jumud.
"Jika Al-Quran tidak boleh dibaca dan difahami oleh orang bukan Islam, sampai bila-bila pun Islam tidak akan difahami oleh orang bukan Islam", jelas seorang remaja yang tidak mahu dikenali namanya.
"Dalam Islam ada politik secara Islam, setiap apa yang kita buat hendaklah berdasarkan Al-Quran dan hadis. Kalau kita berpolitik petik ayat Al-Quran tidak ada salahnya,yang penting kita tak putar belitkan tafsir dan maksud ayat tersebut", jelasnya lagi.
"Kalau Nga Kor Ming baca ayat tersebut bunyinya salah, ianya masih boleh dibaiki dan dimaafkan. tak perlu nak marah-marah. Orang Islam sendiri pun majoritinya baca surah Al-Fatihah pun bersepah salah, imam pun banyak yang baca tak betul, orang Islam yang tak tahu mengaji pun banyak, tak pula jadi pertikaian Umno," katanya lagi dengan penuh emosi.
Ini merupakan satu kejayaan kepada Dato Seri Nizar Jamaluddin semasa menjadi MB Perak kerana berjaya memberi kefahaman kepada exconya yang bukan beragama Islam untuk memahami Islam secara jelas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan